Emily Jane White Konzert Interview Foto Maria Preuß MUSIKMUSSMIT

Im Plausch mit: Emily Jane White

It has all this different voices on all this songs that are all my voice. And at the same time there is all this unity to the work in terms of that I was able to talk about all the things I wanted to talk about.

Konzert am 31. Oktober 2016 im Auster Club Berlin, Support: Foxtails Brigade
Text, Fotos und Interview: Maria Preuß

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Emily, wo bist Du?

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Halloween 2016. Über Pfützen und an Hundescheiße vorbei suche ich mir den Weg durch Kreuzberg zum Auster Club. Den Eingang übersehe ich fast, zwischen einem Restaurant und dem Eingangstor der Markthalle 9 geht es in ein Treppenhaus, das nach unten in den Kellerclub führt. Dort ist außer der Barfrau und dem Tonmann niemand. Eigentlich sollte ich hier Emily Jane White zum Interview treffen.

Ihre Tourmanagerin, die ich anrufe, geht nicht an ihr Telefon. Vom Tonmann erfahre ich, dass der Backstage Bereich im zweiten Stock ist und ich die Band vermutlich da antreffen könnte. In den oberen Stockwerken des dunklen Altbaus finde ich entweder verschlossene Türen oder einen langen, verwinkelten Hausflur, in dunklem Grün gestrichen. Kleine Tischlampen beleuchten den Weg, Türen gibt es keine. Nachdem ich um die dritte Ecke gebogen bin und nichts und niemandem dort antreffe, drehe ich sicherheitshalber wieder um.

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Im Restaurant

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Da ruft mich Emilys Tourmanagerin an und entschuldigt sich. Sie hat das Interview vergessen, sie sind alle gerade essen, ob ich nicht dazu kommen möchte. Nach umständlicher Wegbeschreibung holt sie mich an der Ecke zum Lausitzer Platz ab und wir gehen zu einem großen marokkanischen Restaurant. Am Tisch sitzen Emily Jane White, ihr Violinist Anton Patzner, ihre Bassspielerin und Backgroundsängerin Laura Weinbach und ihr Drummer Nick Ott. Die Tourmanagerin platziert mich neben Emily, und wie ich später erfahre zwischen ihr und ihrem Boyfriend Nick. Unschlüssig darüber, ob ich jetzt einfach nur unauffällige Beobachterin sein soll oder sofort professionell Fragen stellen soll, entscheide ich mich für die dritte, einzig sinnvolle Variante und sage beim Setzen zu Emily: „I am now your new best friend!“

Emily Jane White Konzert Interview Foto Maria Preuß MUSIKMUSSMIT

Emily Jane White live im Auster Club

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Nonsense Themen zum Aufwärmen

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Das funktioniert aber nur so mäßig gut. Emily ist sehr höflich, auf sehr authentische und warmherzige Weise. Ihre Bandmitglieder hingegen sagen wenig und fragen nichts. Irgendwann kommt das Essen, das von ihnen verschlungen wird. Langsam verstehe ich, dass ich, wenn ich nicht fangirlmäßig und ignorant den anderen gegenüber einzig und allein mit Emily reden möchte, sondern alle in das Gespräch einbeziehen will, Nonsense Themen anschneiden muss. Also sprechen wir darüber, ob die Band zum heutigen Anlass Halloweenkostüme auf der Bühne tragen sollte, dass Deutsche bei Amerikaner_innen als unfassbar humorlos gelten und wie das war für den Anton, als er mit Bright Eyes auf Tour war (weniger Nonsense-Thema, muss ich zugeben).

Zum Schluss braucht Emilys Tourmanagerin gute zehn bis fünfzehn Minuten, um mit dem Kellner die Rechnung centgenau und getrennt zu bezahlen. Währenddessen geht Laura an die frische Luft, verläuft sich und muss von Anton wieder eingesammelt werden. Emily und ich gehen schon mal vor, zurück zum Auster Club und reden über Emilys französisches Label und ihre Erfahrungen mit ihrem unzuverlässigen vorherigen.

Im Backstagebereich – der nicht im grünen Hausflur liegt, sondern ein Stockwerk darüber – setzen wir uns an einen kleinen Holztisch am Fenster mit Blick auf Hinterhof und Mülltonnen des benachbarten Restaurants.

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Interview mit Emily Jane White

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Let’s start with your early beginnings, because I just discovered you and your music recently and would like to know, where you „come from“. You started playing and singing in metal and punk bands?
No, not really. I don’t even know why that was written about me. Basically I started playing in some friends‘ rock bands, but that wasn’t metal.

I guess, it’s always difficult to put a label on music. Do you think your music has a label with which you would feel comfortable with? Some people said you’re neofolk or sadcore.
Yeah, I guess my music is a bit neofolk in the sense that it explores darker imagery and that I use a lot of minor key. It is also not necessarily repetitive but it has a meditative quality to it. Another folk element is that my songs are very confessional about personal experience versus writings about something external. I know some neofolk bands and I think my music sounds quite different and explores different themes, so I would rather say my music could be classified as folk noir.

Dass sich Emily so ausführliche Gedanken darüber macht, welcher Art von Musik ihre zugeordnet werden kann, hätte ich gar nicht erwartet. Ich dachte, es kommt eine von diesen: „Ich will nicht in eine Schublade gesteckt werden“-Antwort. Aber die Reflektiertheit und genaue Analyse ihrer und anderer Musik beeindruckt mich.

Do you remember something that formed your musical heart? Any first experiences?
I started playing the piano at the age of 15 and at that time I was living in a really small town in Northern California, so I didn’t have a lot of access to music. So the popular music of that time was rap and r’n’b that you could listen and watch in music videos on MTV. That was a lot what I was observing. But in terms of Songwriting, I’d say, I was really heavily into Tori Amos.

Me too!
I love her, I saw her recently actually, she was phenomenal. So she was an influence.

Personally, Kate Bush never got to me.
Yeah, they’re different. I would say that Tori Amos in her vocal stylings and her quirkiness is influenced by Kate Bush, that’s pretty clear to me. But in terms of music and what they actually talk about, Kate Bush is a very innovative pop musician and Tori Amos is like a prodigy on the piano. Her skill level on the piano is phenomenal.

Another early band I liked were The Cranberries. But this is really early stuff I listened to. I explored a lot of different indie music. But I really got inspired to write music when I started to be more exposed to more different kinds of music, that was when I went away to university. I was listening to all different kinds of artists with so many different skill levels and backgrounds. That is something that really makes you see how diverse and vast the world of music making is.

And you spent some time in France during your studies?
Not for my studies, after my studies I went over to France, I stayed in Bordeaux for three months and played with some bands. That’s not how I found my record label. They heard my music on the french radio France Inter, but they are accidentally also based in Bordeaux.

Why were you interested in going to France?
I had studied french in high school and I did a little exchange to the North of France during the high school. I originally went to France because I had a friend who had french friends who came visiting a show of mine and they said I should come to Bordeaux some time and they will put on a show for me.

Ich bekomme den Eindruck, dass Emily gar keine Lust hat darüber zu reden. Ich finde es persönlich ja eigentlich ganz spannend, von Musikmachenden zu erfahren, an welchen Lebensstationen sie vorbei kamen und von welchen Erfahrungen sie so geprägt wurden. Aber um sie nicht zu langweilen, komme ich auf ihr aktuelles Album zu sprechen.

You say your music and your album is about trauma. How come that you’re interested in trauma?
I experienced trauma in my life and it’s been a long process of healing sometimes and I think music played a huge part in that. But the album also conceptionally deals with trauma. It has all this different voices on all this songs that are all my voice. And at the same time there is all this unity to the work in terms of that I was able to talk about all the things I wanted to talk about.

I think if you’re someone who experienced hardship and trauma, a glimpse at least or more, you have an idea how other people experience trauma. I mean I don’t know if I can understand anyone else’s experience, I don’t know if anyone else can. But a level of sensitivity you either have or acquire so you relate to other people experiences.

I sort of tied that into political trauma and people who are really disenfranchised based on race and gender. Trauma affects people on a personal and a physical level, but there are also people who are targeted in a traumatic way as a cultural class, a racial experience, a political experience of trauma. I wrote the song Black Dove, which is about systematic violence against African-American people in the United States which have been given a lot of visibility lately. There is a lot of activism and exposure to what police are actually doing in the United States, we say there is institutionalized racism, there are racist entities of the state, that are targeting African-American people. I think growing up in a poor community or a disenfranchised community, a community that is heavily targeted, there is probably an element of trauma they grow up with. Racism itself is a traumatic experience, you are treated differently.

I think it’s interesting and quite impressive that you, having your own personal traumatic experience don’t focus only on yourself, but that you want to explore the experiences of other traumatized people.
I think my music has always been about trying to relate to people, or to offer something that is relatable. Once you create something, it’s no longer yours in a way, and I like that about music. I think it’s really powerful. But I mean some of my earlier songs were much more focused on my own experience but I don’t think I’ve ever written songs from the place to talk just about me. I am actually not interested in that.

Actually it’s something I really struggle with, playing music and being in the public eye. Because in one way you have to respect yourself, what you’re doing and what you’re offering to the world. And you’re touring around and you’re talking to people and you have to be so strong and confident in that. And then there is what people expect of you or project on to you. That part I feel really uncomfortable with. I also don’t really like photos of myself.

I mean I am proud that I made five albums and that I am an established artist, whatever that means. But then in the end maybe this doesn’t mean anything.

But this has always been a part of me, I always wished that I could just write and record without being any kind of a symbol or icon and let the work speak for itself.

Does it help you to have a band? Or would it help you to make music with someone else and then it wouldn’t just be you in the focus of the attention?
There had been this possibility in the past, but I always felt that I had a very particular vision of what I wanted to do. If it would be a collaborative endouver it would be something else to what I would do or do. I mean there are these artists which never put anything out with their own name, they have artists name. I guess I could have gone that round, but for some reason I chose to use my own name.

Understandable. I guess I would forget my chosen artist name when I would get on stage and introduce myself. So you said you have a particular vision. Do you have an exact idea of how your songs should sound or do you just make music and see what happens?
I usually just improvise for a while on the piano and the guitar and come up with thoughts, words and music at the same time.

Emily Jane White Konzert Interview Foto Maria Preuß MUSIKMUSSMIT

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Da schon mehr Zeit für das Interview vergangen ist, als geplant war (weil immer wieder jemand in das Zimmer kam und wir deshalb mehrmals unterbrechen mussten), beende ich das Interview. „Sure?“, fragt Emily noch. „Do you have enough?“.

Da bin ich mir sehr sicher, sage ich. Und zu meiner großen Freude bedankt sich Emily für die Fragen, die nicht so sinnlos wären, wie viele andere, die sie sonst beantworten musste.

Unten im Auster Club treffe ich einen Freund, der nun schon eine halbe Stunde auf mich warten musste, weil das Interview durch das Essengehen um eine ganze Stunde nach hinten verschoben wurde. Wir hören mit halben Ohr Emilys Vorband Foxtails Brigade zu und trinken erstmal ein Bier zusammen. Foxtails Brigade hat Emilys Background Sängerin Laura Weinbach als Leadsängerin und Gitarristin, sowie Anton und Nick an Geige und Drums.

Auch nach der Vorband füllt sich der kleine Auster Club nicht. Es stehen gefühlt elf Leute im Raum, alle schüchtern zwei Meter von der Bühne entfernt. Ein seltsames Gefühl. Gerade mit Emily essen gewesen, den Eindruck erhalten, sie verstehen zu können, einen Einblick in ihre Verletzbarkeit zu bekommen und nun steht sie auf einer kleinen Bühne, in einem kleinen Kellerraum und elf Leute schauen zu.

Und trotzdem tut sie es. Trotzdem ist das ihr Leben: Musik machen, touren, mit der Band klar kommen, marokkanisch essen, Fragen beantworten, sich öffnen, sich zur Bewertung hinstellen und dann hoffen, dass die Leute kaufen, was sie gemacht hat. Damit sie dann wieder all das machen kann.

Das alles im Hinterkopf lässt mich ihre Musik noch mehr wert schätzen. Die Wärme, die Melancholie, die reflektierten Gedanken, die alle da sind, in ihr und in ihrer Musik und die sie zur Weiterverwendung allen zur Verfügung stellt. Ob das nun alle Geschmäcker trifft, ist eine andere Frage. Aber ihre Authentizität schafft Berechtigung.

Diskografie
2007 Dark Undercoat
2009 Victorian America
2010 Ode to Sentience
2013 Blood / Lines
2016 They Moved In Shadow All Together



Maria
Wer?

Musikalisch geprägt wurde ich von der Gitarre meines Vaters. Sie ist rot und hat keinen Namen. Mein Vater hat mit ihr Lieder von Neil Young gespielt. Wenn er selber gerade nicht spielen konnte, hörten wir seine Mixtapes auf langen Autofahrten nach Frankreich mit Musik von Tori Amos, Fiona Apple und Portishead. Wir waren immer das Auto, das mit runter gelassenen Fenstern durch die hügeligen Landschaften der Provence fuhren und die Lavendelfelder beschallten. Heute höre ich alles, was mich aus mitunter nicht nachvollziehbaren Gründen daran erinnert: Sufjan Stevens, Wolf Larsen, Feist, Whitney, Do Make Say Think, Agnes Obel, Alela Diane etc.


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